Kjøpsbetingelser
De her angitte vilkår regulerer kundens bruk av varer og tjenester levert av Friksjon AS. Disse vilkårene gjelder for alt salg fra friksjon-sykkel.no så lenge ikke annet er skriftlig avtalt partene i mellom.
Priser og levering
Alle priser er oppgitt i NOK ink. moms. Frakt er IKKE inkludert med mindre annet uttrykkelig er nevnt. Prisene er i stadig forandring og vi tar derfor forbehold om prisendring som følge av endrede priser fra våre leverandører.
Vi forbeholder oss rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i prissvingninger og lagersituasjon. Alle leveringstider som blir oppgitt av oss må anses som veiledende. Med leveringstid menes tidspunkt for ankomst av varer til vårt lager. Medgått tid til plukking, pakking og eventuell produksjon kommer i tillegg før innlevering av forsendelsen til transportør. Når tid er oppgitt i antall dager, menes hverdager og befrakters tid kommer alltid i tillegg.
Vi forbeholder oss retten til å avvike oppgitt leveringstid uten nærmere varsel. Eventuelle prisendringer som skjer etter bestillingstidspunkt får ikke tilbakevirkende kraft.
Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Friksjons side, kan dette endres uten unntak, dersom kunden blir gjort oppmerksom om forholdet på forhånd og innen rimelig tid etter at feilen er oppdaget. Er en vare åpenbart priset feil, eller 0,-, bortfaller kjøpet.
Leveringstid
De fleste varer du ser i nettbutikken er på vårt lager. Normalt pakkes og sendes disse ut første arbeidsdag etter at vi har mottatt din bestilling. En forsendelse tar vanligvis 2-4 virkedager.
Betaling
Du vil bli belastet for ordrebeløpet når din pakke blir sendt fra oss.
Moms på 25% inngår i alle priser. Ingen andre avgifter enn det som står som totalsum i kassen tilkommer ved kjøp.
Alle våre priser er oppgitt i Norske kroner.
Kundens plikter
Den som er registrert som kunde hos Friksjon, er ansvarlig for betaling av de ytelser Friksjon eller Friksjons samarbeidspartnere leverer i henhold til nærværende vilkår. Ansvaret omfatter også andres bruk av kundens tilgang, herunder uvedkommendes bruk, så fremt det ikke kan påvises at uvedkommendes bruk er muliggjort gjennom uaktsomhet fra Friksjons side.
Uavhentede pakker
Ved uavhentede pakker vil kunden bli ilagt et gebyr for uavhentet vare, samt frakt begge veier, for å dekke våre kostnader i forbindelse med brudd på avtale. Gebyret er på NOK 150,-.
Reklamasjon
Ved reklamasjon gjelder Forbrukerkjøpsloven av 21. Juni Nr. 34 2002. Før feil meldes til Friksjon, bør kunden undersøke om feilen skyldes forhold på kundens side. Dersom kunden kan godtgjøre at produktet ikke fungerer slik Friksjon har beskrevet at det skal gjøre, må kunden melde dette til Friksjon slik at Friksjon kan iverksette tiltak for avhjelp. Kunden mister sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke gir Friksjon melding innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde oppdaget mangelen.
Hvis du mottar et defekt eller et feillevert produkt, ta kontakt på mail eller på telefon. Du bør ta kontakt så snart som mulig og ikke senere enn 1 måneder etter levering.
Retur
Det er viktig for oss at du føler deg vel ivaretatt også etter at du har gjort en handel. Dersom du skulle være uheldig å motta en vare som ikke fungerer som den skal, er et vårt mål å behandle din retur så effektivt og raskt som mulig.
Før varen returneres skal kunden kontakte Friksjon på post@friskjon-sykkel.no for instruksjoner om forsendelsesmåte. Varer som sendes i postoppkrav blir ikke hentet. Avsender har ansvar for at forsendelsen pakkes forsvarlig.
Returvarer sendes til:
Friksjon AS
Christian Schous vei 7a
0588 Oslo
Angrerett
Hvis du angrer på et kjøp hos oss, er det angrerettloven som gjelder. Iht. angrerettloven har du noen plikter og oppgaver. Disse finner du i avsnittene nedenfor. Vi ønsker at transaksjonene rundt dette skal være så enkle som mulig for alle parter innenfor lovens bestemmelser. Det blir derfor sendt ut informasjon om angrerettloven via e-post ved hvert kjøp som foretas hos oss.
Dersom varen er tatt i bruk, som din egen, kan ikke angreretten gjøres gjeldende. Vi anbefaler å vise god omsorg for originalemballasje/salgsforpakning hvis man ønsker å returnere varen trygt og sikkert tilbake.
Under finner du noen viktige utdrag fra angrerettloven:
* Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet.(jf Angrerettloven § 6, punkt e)
* Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelse eller forringelse skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. (jf. Angrerettloven § 12 punkt a)
* Angreretten kan ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen.(jf. Angrerettloven § 12 siste ledd)
* Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 15 første ledd).
* Dersom du benytter deg av angreretten ifm. med et tilvirkningskjøp(hos oss er dette PC-er som blir tilpasset etter kundenes ønsker), så er du pliktig til å betale de ekstra kostnadene som påbeløper for utført arbeid og medgåtte materialer (jf. Angrerettloven §16 første ledd).
Dersom du ikke henter pakken og forholder deg ellers helt passiv, vil dette ikke gi oss noen indikasjoner om hvorfor pakken ikke er hentet. Du vil da ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven §11 og §13, og mister således retten til å gå fra avtalen. Du vil da bli belastet med frakt kostnader tur retur og et gebyr pålydende kr 150,- til Friksjon for behandling av saken.
Her kan du laste ned angrerettskjema
Klagefrister
1. Feil ved leveranse
Hvis du mottar et defekt eller et feillevert produkt, ta kontakt på mail eller på telefon. Du bør ta kontakt så snart som mulig og ikke senere enn 1 måneder etter levering.
Etter at vi har mottatt din klage vil du få svar med instruksjon om hvordan varen skal returneres.
2. Feil under garantitiden
Vi garanterer at varene du har bestilt er fri for produksjonsfeil i to år, eller i løpet av garantiperioden for produktet (fra levering). Oppstår det feil ved ditt produkt i løpet av garantiperioden kan du ta kontakt på mail eller på telefon. Kundeservice vil gi deg informasjon om hvordan du skal gå videre med din reklamasjon.
3. Reklamasjon
Melding om feil må meddeles innen rimelig tid fra du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen. Reklamasjonsretten for et produkt opphører under alle omstendigheter etter tre år.
Ved en eventuell tvist følger vi forbrukerrådets retningslinjer for reklamasjonssaker!
Ekstraordinære forhold
Friksjon er kun ansvarlig for tap for varen, dersom det er påvist feil eller mangler. Dette gjelder likevel ikke hvis Friskjon godtgjør at mangelen skyldes forhold utenfor Friksjons kontroll, og som Friksjon ikke med rimelighet kunne ventes å unngå eller overvinne følgene av.
Friskjon er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Friksjons side.
Ved forbrukerkjøp kan ikke vilkårene være dårligere enn vilkårene i loven, jfr. Lov om forbrukerkjøp av 2002-06-21 nr. 34.
Force majeur
Er Friksjon forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som naturkatastrofer, brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Friksjon AS fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.
Tvister
Begge parter plikter å gjøre det ytterste for å løse eventuelle tvister på en slik måte at alle innvolverte i høyest mulig grad er fornøyd med løsningen. Husk at ingen liker suringer.
Lovverket
Begge parter plikter å rette seg etter E-handelsloven (LOV 2003-05-23 nr 35: Lov om visse sider av elektronisk handel og andre informasjonssamfunnstjenester.
Copyright
Alt innhold på disse nettsidene er Friksjon AS sin eiendom, og er beskyttet etter bl.a. opphavsretts-, markedsførings- og varemerkelovgivningen. Dette innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, informasjon om produkter, herunder bl.a. omtale av produktene, vekt, bilder, grafikk, design, layout og annet innhold på disse nettsidene under enhver omstendighet ikke kan lastes ned, kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er eksplisitt tillatt etter ufravikelig lovgivning eller etter uttrykkelig skriftlig forhåndssamtykke fra Friksjon AS.
Ansvarsfraskrivelse
Advarsel! Sykling er utrolig morsomt og kan føre til god kondis, strammere rumpe, skrubbsår, økt velvære og avhengighet! All bruk av utstyr skjer på eget ansvar. Friksjon tar intet ansvar for fysiske og psykiske skader oppstått som følge av bruk av produkter vi selger.
Oppsumering
Ta kontakt så finner vi ut av det. Har du spørsmål i forbindelse med Friksjons betingelser kan du kontakte oss på post@friksjon-sykkel.no.